Bevillingsåret 2025 (Lukket for ansøgninger)
Ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er afsluttet
Fondens bevillinger er etårige og følger kalenderåret.
Flerårige projekter kan derfor kun søge om tilskud for et år af gangen. Der skal afrapporteres for anvendelse af tilskuddet for hvert bevillingsår.
Som udgangspunkt er man som ansøger forpligtet til at udføre de aktiviteter og følge den tidsplan, der er angivet i ansøgningen, hvis tilskuddet skal udbetales. Men undervejs i projektet kan man komme i situationer, hvor dele af projektet må udskydes, hvor der bliver behov for andre aktiviteter end dem, der er angivet i ansøgningen, eller hvor forudsætningerne for projektet i øvrigt ændrer sig, eksempelvis som følge af forhold hos eksterne leverandører.
I tvivlstilfælde er man velkommen til at kontakte fonden.
Ansøgningsfrist og bevillingsramme
Ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er afsluttet. Der var ansøgningsfrist den 12. august 2024 kl. 12.
Den overordnede ramme for strategiens spor 1 forventes at være i størrelsesordenen 4 mio. kr. og 12 mio. kr. for spor 2.
Fonden modtog 15 direkte ansøgninger til strategiens spor 1 for et samlet beløb på 6,1 mio. kr.
Fonden modtog 14 direkte ansøgninger til strategiens spor 2 for et samlet beløb på 16,3 mio. kr.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 13. september 2024, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Kort om ansøgningsmaterialet
- Forud for annoncering af ansøgningsrunden har fonden lavet et servicetjek af ansøgningsmaterialet.
- I ansøgningsskemaets Del 1 indhenter fonden fortsat centrale oplysninger om projektet og ansøger. Rækkefølgen på punkterne er dog ændret og enkelte oplysninger indhentes ikke længere.
- I Del 2 med projektbeskrivelsen er strukturen fastholdt. Den vejledende tekst for udfyldelsen af projektbeskrivelsen er for flere af punkterne blevet revideret med henblik på at øge kvaliteten fx punktet om forventninger til effekter.
- I Del 3 med projektøkonomien er den velkendte struktur fastholdt. Eksemplet på specifikation af udgifterne til ekstern bistand er ny for sikre at den efterspurgte specifikation heraf fås.
- Mht. til fondens vejledning om tilskud skal opmærksomheden navnlig henledes til afsnittet om tilskudsberettigede udgifter, herunder ekstern bistand (underleverandører, som ikke skal forveksles med samarbejdspartner). I forlængelse heraf også afsnittet om partnerskabsprojektet, hvoraf det nu fremgår, hvorledes ligeværdige partnere skal søge.
Ansøgningsmaterialet for 2025-runden
- Fondens strategi 2022 - 2025
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2025 - til ansøgere samt tilskudsmodtagere og deres revisorer
Ansøgningsskemaet som består af 3 dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgning til fonden
Projektansøgningen skal sendes pr. mail til: froeafgiftsfonden@froeafgiftsfonden.dk - Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefeltet.
Ansøgningen fremsendes i pdf-format, hvor del 1, del 2 og del 3 er samlet i ét dokument. Denne udgave af ansøgningen vil tilgå bestyrelsen. Evt. program til at samle de tre dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i Word, del 2 i Word og del 3 I Excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Kvittering for modtagelse af ansøgningen
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af fonden.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring af budgettet
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer offentliggøres senere. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2025-bevillinger
Skemaet består af to dele:
Del 1 Ændringsskema (Word)
Del 2 Projektøkonomiskema (Excel)
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Fondens bevillinger er 1-årige og bevilges for et kalenderår. Tilskuddet kan således kun dække projektudgifter for aktiviteter, der gennemføres i perioden 1. januar – 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører.
Der skal derfor opstilles realistiske budgetter for kalenderåret, og aktiviteterne skal kunne gennemføres inden for kalenderåret. Der kan alligevel blive behov for at udskyde visse af projektets aktiviteter til afholdelse senere, eksempelvis som følge af eksterne leverancer, der svigter, barsel eller længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere.
En projektforlængelse betyder, at tilskudsmodtager formelt modtager to tilskud - ét tilskud i det oprindelige bevillingsår og ét tilskud i det efterfølgende år. Der skal således aflægges en afrapportering for hvert tilskud / hvert år.
- Der kan ansøges om fristforlængelse frem til den 31. januar efter bevillingsårets udløb
- Hvis ansøgningen sendes efter den 31. december, skal der senest den 31. december indsendes en kortfattet foreløbig orientering samt et skøn over den andel af bevillingen, som ønskes anvendt i det efterfølgende år.
Skemaet til brug for ansøgning om forlængelser af 2025-projekter kan downloades her:
(Ansøgningsskemaer offentliggøres snarest)
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Ansøgningen skal sendes pr. mail til: Froeafgiftsfonden@Froeafgiftsfonden.dk
Overdragelse af tilsagn om tilskud til en anden tilskudsmodtager kræver altid en godkendelse fra fonden.
Fonden kan således efter ansøgning tillade, at tilsagnet overdrages til en anden virksomhed, organisation eller forening, der indtræder i de rettigheder og forpligtelser, der fremgår af tilsagnet. Det er en betingelse, at en ny tilskudsmodtager selvstændigt kan opnå tilsagn efter gældende regler.
Tilsagnshaver skal sende en begrundet ansøgning om overdragelse hurtigst muligt og være fonden i hænde straks efter den ansøgte, kommende tilskudsmodtager har underskrevet ansøgningen.
Fondens ansøgningsskema til overdragelse kan rekvireres hos sekretariatet.
Fondens udbetalingspraksis er som følgende:
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring. Der kan søges om udbetaling af op til 80% af bevillingen.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Fonden kan i særlige tilfælde give dispensation og udbetale oftere end en gang i kvartalet. Begrundet ansøgning om dispensation kan sendes til fondens postkasse.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
- Slutudbetaling af de sidste 20 pct. af de tilskudsberettigede udgifter vil ske på baggrund af revisorpåtegnet tilskudsregnskab.
- Udbetaling vil ske til tilskudsmodtagers NemKonto.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling i bevillingsåret:
- Bevillingsåret 2025 (excel-fil)
(Offentliggøres ultimo 2025)
Afrapporteringsskemaerne offentliggøres forventelig i november 2025.
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning ske en afrapportering for projekter, som fonden har ydet tilskud til i bevillingsåret 2024.
Afrapporteringen i form af faglig beretning og tilskudsregnskab anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor.
På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2024. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2024, herunder bevilget og anvendt tilskud. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside.
- Fristen for indsendelse af faglige beretninger er den 31. januar 2026
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den XX. februar 2026 for tilskudsregnskaber, hvor der ikke er krav om revision.
- For øvrige er fristen den 7. marts 2026
Tilskudsmodtager har pligt til at opbevare det originale tilskudsregnskab og den faglige beretning.
Faglig beretning for 2025
Skabelonen for den faglige beretning består af en del:
- Forside med projekttitel, oplysninger om tilskudsmodtager, navn og underskrift samt den faglige beretning om projektet (Word)
Der skal indsendes en faglig beretning pr. projekt.
Den underskrevne faglige beretning skal indsendes pr. mail til froeafgiftsfonden@froeafgiftsfonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig. Såfremt den underskrevne faglige beretning fremsendes i en scannet pdf-udgave, skal der desuden indsendes en version i Word.
Tilskudsregnskab for 2025
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor.
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Skabelonen for tilskudsregnskabet består af to dele:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 1B: Forside og ledelsespåtegning for offentlige institutioner uden krav om revisorpåtegning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Del 1A og Del B er skrivebeskyttede, så der kun kan skrives i de grå felter. En ikke-skrivebeskyttet udgave kan rekvireres hos sekretariatet.
Det underskrevne tilskudsregnskab skal indsendes med alle sider samlet til ét pdf-dokument dvs. indeholdende forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning samt oversigten over tilskud (kan undlades ved kun et projekt) samt projektøkonomisiderne. Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til froeafgiftsfonden@froeafgiftsfonden.dk.
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Evt. program til at samle dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret.
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. januar 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/.
Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1A kan en ikke-skrivebeskyttet udgave rekvireres ved henvendelse til sekretariatet.
Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold.
Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn.
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk