Om fonden
Nedenfor findes en kort introduktion til fonden, lovgrundlaget, medlemmer af bestyrelsen mm
Fondens formål er at styrke mark- og havefrøbranchens udviklingsmuligheder og konkurrenceevne dels ved at styrke produktionen af mark- og havefrø og dels ved at styrke forædlingen af græsmarksbælgplanter og græsser.
Fondens formål er at styrke mark- og havefrøbranchens udviklingsmuligheder og konkurrenceevne dels ved at styrke produktionen af mark- og havefrø og dels ved at styrke forædlingen af græsmarksbælgplanter og græsser.
Fonden blev stiftet i 1973 med henblik på at sikre en stabil fremtidig finansiering af aktiviteter, der støtter dette formål, og som med fordel kan løftes i fællesskab. Fonden er således en videreføring af andelsbevægelsens grundtanke, som er bredt anerkendt som en effektiv metode til at sikre finansiering af fælles aktiviteter.
Fonden ledes af en bestyrelse, som har ansvaret for, at forvaltningen af midler sker i overensstemmelse med loven. Bestyrelsen består af 12 personer, som er udpeget af miljø- og fødevareministeren for fire år ad gangen. Otte medlemmer er udpeget efter indstilling fra erhvervets organisationer (og er ofte selv landmænd), og fire medlemmer er udpeget efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Frie Forskningsråd.
Det er bestyrelsen, der fastsætter fondens strategi og tildelingskriterier, og med udgangspunkt heri vurderer, hvilke projekter der skal modtage støtte.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har det overordnede ansvar for tilskudsordningen. Landbrugsstyrelsen fører tilsyn med fonden. Det betyder, at fondens årlige budget og regnskab skal godkendes af Landbrugsstyrelsen, som også fører kontrol med, at fonden lever op til lovgivningen, herunder landbrugsstøtteloven med tilhørende bekendtgørelser.
Landbrugsstyrelsen udarbejder desuden en årlig rapport om det samlede fondssystem til Folketinget. Rapporterne kan findes her.
Hvad kan fonden støtte?
Fonden kan yde støtte til afsætningsfremme, forskning og forsøg, produktudvikling, rådgivning, uddannelse, sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse, dyrevelfærd og kontrol samt særlige aktiviteter, som er godkendt af miljø- og fødevareministeren, jf. landbrugsstøttelovens § 7.
Nyttevirkningen af projekterne skal komme bredt til gavn. Det betyder blandt andet, at forskningsresultater skal lægges åbent frem til fri afbenyttelse og formidlings og rådgivningstilbud skal være tilgængelige for alle frøavlere.
Der kan kun ydes tilskud svarende til nødvendige, konkrete og dokumenterede udgifter, som er forbundet med projektet. Derfor er ansøgerne blandt andet forpligtet til at levere et detaljeret budget sammen med ansøgningen, og til at levere et tilskudsregnskab efter projektets afslutning.
Hvem kan modtage tilskud?
Fonden yder tilskud til foreninger, brancheorganisationer, selvejende institutioner, offentlige institutioner og andre juridiske enheder.
Fonden lægger vægt på, at ansøgerne har den nødvendige kapacitet til at sikre fuldførelse af projektet inkl. den vigtige formidlingsdel, der skal sikre, at resultaterne kommer bredt til gavn.
Hvor kommer midlerne fra?
Fonden opkræver produktionsafgifter i Danmark. Afgiftssatserne og de nærmere regler herom fastsættes af miljø- og fødevareministeren efter indstilling fra bestyrelsen. Information om produktionsafgiften herunder opkrævningen og den gældende sats kan findes her.
Derudover søger fonden hvert år tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug til medfinansiering af Frøafgiftsfondens tilskud. De samlede indtægter anvendes til at støtte de projekter, som fondens bestyrelse giver tilsagn til.
I fondens budgetter og regnskaber, som findes her, kan man finde oplysninger om fondens samlede økonomi, herunder fordelingen mellem indtægter fra henholdsvis afgifter og tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug.
Fondens administration
I henhold til vedtægterne træffer bestyrelsen beslutning om varetagelsen af fondens administration. På den baggrund har fonden indgået aftale med Landbrug & Fødevarer om at forestå fondens daglige, administrative ledelse. Det omfatter de praktiske aspekter af fondens drift samt sikringen af en korrekt forvaltning af fonden i henhold til gældende lovgivning. Administrationen tager således ikke del i den faglige vurdering af projekterne.
Frøafgiftsfonden og de øvrige produktions- og promilleafgiftsfonde i landbruget er oprettet ved lov. Dette betyder, at fondene betragtes som offentlige forvaltningsorganer, og midlerne er ligeledes at betragte som statsmidler underlagt EU-regler for statsstøtte.
Bestyrelsen udpeges af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri efter indstilling fra landbrugets organisationer og offentlige interesser.
Landbrugsstyrelsen under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er tilsynsmyndighed for fondene.
Links til regler:
- Landbrugsstøtteloven
- Bekendtgørelse om produktionsafgifter for frø gældende pr. 1.3.2023
- Bekendtgørelse om støtte til fordel for primærproduktion af jordbrugsprodukter omfattet af EU's statsstøtteregler og finansieret af jordbrugets promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. (Aktivitetsbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse om administration og revision af promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor jordbrugsområdet (Administrationsbekendtgørelsen)
Du kan her læse fondens vedtægter.
Fonden ledes af en bestyrelsen med i alt tolv medlemmer, heraf otte repræsentanter for landbruget og fire repræsentanter for offentlige interesser.
Bestyrelsen er udpeget af fødevareministeren for en fireårig periode. Indeværende udpegningsperiode er 1. januar 2021 - 31. oktober 2024.
Udpegningen af landbrugets repræsentanter sker efter forudgående udtalelse i enighed fra Økologisk Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Brancheudvalget for Frø, Dansk Frø og Dansk Havefrøavlerforening.
Udpegningen af repræsentanterne for de offentlige interesser sker forudgående efter fælles udtalelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Forbrugerrådet Tænk samt Danmarks Frie Forskningsfond (to repræsentanter).
Medlemmerne af fondens bestyrelse fremgår nedenfor.
Gårdejer Thor Gunnar Kofoed, formand
Direktør Jørn Lund Kristensen, næstformand
R&D direktør Klaus K. Nielsen
Gårdejer Torben Hansen
Landmand Lars Sørensen
Direktør Ann Laura Luunbjerg
Gårdejer Troels Prior Larsen
Direktør Lasse Skovlund Bech
Rådsmedlem, Gdr. Cand. agro, L.L.M. Kern Lærkholm Petersen
Forskningsleder Birte Boelt
Professor Carl-Otto Ottosen
Cand.scient. Benny Elmann-Larsen
Fondens budgetter og regnskaber er godkendt af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri efter indstilling fra fondens bestyrelse.
Det fremgår af fondens budgetter og regnskaber, hvem der har fået tilskud, tilskuddets størrelse, hvilke projekter der ydes tilskud til samt en kort beskrivelse af projekterne.
Budgetter for de seneste 5 år
- 2024 budget - er indsendt til fondstilsynet i Landbrugsstyrelsen
- 2023 budget
- 2022 budget
- 2021 ændringsbudget, 2021 budget
- 2020 budget
Regnskaber for de seneste 5 år
Her kan tilskudsmodtagere mfl. hente fondens logo.
- Hent logo i pdf-format
- Hent logo i worddokument, hvorfra logoet kan kopieres og indsættes
Fonden opfordrer tilskudsmodtagere til at indsætte fondens logo på hjemmesider, i rapporter, vejledninger, manualer, fact sheets, artikler, notater, plancher og øvrige materialer, som udarbejdes i støttede projekter, og samtidig oplyse, at projektet har fået tilskud fra fonden.
Fonden opfordrer ligeledes til, at der ved omtale af projektet på hjemmesider, i pressen, annoncering o.l. fremgår, at projektet har fået tilskud fra fonden.
Privatlivspolitik for Frøafgiftsfonden
Denne privatlivspolitik forklarer, hvordan Frøafgiftsfonden ("vi" eller "os") behandler dine personoplysninger.
1. Dataansvarlig
Den juridiske enhed, som er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger er:
Frøafgiftsfonden
CVR-nr. 34 49 49 59
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V
E-mail: froeafgiftsfonden@froeafgiftsfonden.dk
www.froeafgiftsfonden.dk
Telefon: +45 33 39 40 00
2. Brug af personoplysninger
Tilskud til projekter
Frøafgiftsfonden yder støtte til projekter i henhold til hjemmel i Landbrugsstøtteloven. Vi indsamler og anvender personoplysninger i forbindelse med modtagelse og behandling af ansøgninger om støtte til projekter, og i forbindelse med den løbende behandling og afslutning af projekterne. Dertil udsender vi i særlige tilfælde informationsmateriale pr. mail på baggrund af indsamlede kontaktoplysninger. Vores formål og ydelser er nærmere beskrevet på fondens hjemmeside.
Dokumentation om projekter
Med henblik på at kunne dokumentere fondens aktiviteter gemmer vi oplysninger om projekter, herunder personoplysninger, i henhold til lovgivningens krav herom.
Opkrævning af produktionsafgifter
Fonden indsamler desuden personoplysninger i forbindelse med indberetning af produktionsafgifter. Personoplysninger bruges alene i henhold til reglerne om indberetning og opkrævning af produktionsafgifter, som fremgår af vores hjemmeside.
Offentliggørelse på hjemmesiden
Navn og kontaktoplysninger på tilskudsmodtagere eller projektledere offentliggøres på internettet med henblik på at skabe åbenhed om fondens bevillinger.
3. Kategorier af personoplysninger
Vi indsamler følgende oplysninger til de nævnte formål, når disse oplysninger fremgår af ansøgning eller andet materiale sendt til fonden:
Almindelige personoplysninger: Navn og kontaktoplysninger. Vi indsamler for- og efternavne, e-mailadresser, postadresser, telefonnummer og andre lignende kontaktdata.
Almindelige personoplysninger: Indhold. Vi indsamler også indholdet i beskeder, som sendes til os.
Ved fremsendelse af ansøgning eller andet materiale til fonden skal afsender være indforstået med, at det er ansøgers ansvar at sikre, at der er det fornødne retsgrundlag til videregivelse til fonden af eventuelle personoplysninger i form af eksempelvis oplysninger om ansatte eller eksterne samarbejdspartnere, og at disse er orienteret om denne videregivelse, herunder at fonden er forpligtet af offentligretlige regler om aktindsigt. Fonden behandler disse data som selvstændig dataansvarlig i forbindelse med behandlingen af ansøgningen. Information om fondens privatlivspolitik kan findes på fondens hjemmeside.
4. Kilder
Vi indsamler personoplysninger fra følgende kilder:
1. Direkte fra dig / din virksomhed
2. Offentlige erhvervsregistre, såsom f.eks. CVR.
3. Andre samarbejdspartnere, f.eks. pengeinstitut eller revision, som har en direkte økonomisk eller rådgivningsmæssig relation til din virksomhed.
4. Øvrige offentligt tilgængelige kilder.
5. Behandlingsgrundlag
Fonden er en særlig forvaltningsmyndighed, og opkræver derfor afgifter og uddeler støtte i henhold til lovgivningen om fondens virke. Det vil navnlig sige
-
Landbrugsstøtteloven og bekendtgørelser udstedt med hjemmel heri.
-
Øvrige offentligretlige regler som forvaltningsloven, offentlighedsloven og persondatalovgivningen.
6. Videregivelse af dine personoplysninger
Personoplysninger kan blive videregivet til advokat, revisor, eksterne eksperter i forbindelse med ekspertvurdering eller effektevaluering, samt til landbrugsstyrelsen og rigsrevisionen. Fonden er omfattet af forvaltningsloven og offentlighedslovens regler om aktindsigt. Ansøgninger, afrapporteringer mv og de deri indeholdte personoplysninger bliver derfor alene behandlet fortroligt inden for rammerne af gældende lovgivning om offentlighed i forvaltningen.
7. Dine rettigheder
Du har følgende rettigheder:
-
Du har ret til at anmode om indsigt, berigtigelse eller sletning af dine personoplysninger.
-
Du har også ret til at modsætte dig behandlingen af dine personoplysninger og få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
-
Retten til sletning og begrænsning af personoplysninger kan begrænses af lovgivningens krav til arkivering af data og dokumentation samt øvrige, offentligretlige regler.
-
Du har ret til at modtage de personoplysninger, som du selv har afgivet, i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format (dataportabilitet).
-
Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet.
Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at rette en skriftlig henvendelse via e-mail til froeafgiftsfonden@froeafgiftsfonden.dk. Der kan være betingelser eller begrænsninger til disse rettigheder. Det er derfor ikke sikkert, at du f.eks. har ret til dataportabilitet i det konkrete tilfælde - dette afhænger af de konkrete omstændigheder i forbindelse med behandlingsaktiviteterne.
8. Databeskyttelsesrådgiver
I henhold til persondataforordningens regler herom har fonden udpeget en databeskyttelsesrådgiver: Denne er: Ole Folkmann, Landbrug & Fødevarer, Axeltorv 3, 1609 Kbh V, dpo@lf.dk, tlf. 3339 4000.
Registrerede kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren angående alle spørgsmål om behandling af deres oplysninger og om udøvelse af deres rettigheder i henhold til persondataforordningen. Databeskyttelsesrådgiveren er underlagt tavshedspligt eller fortrolighed vedrørende udførelsen af sine opgaver i overensstemmelse med EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret.
9. Optimering af brugeroplevelse på hjemmeside:
Almindelige personoplysninger: Vi indsamler online-identifikatorer såsom IP-adresser og cookies.
Almindelige personoplysninger: Vi indsamler data om brugen af fondens hjemmeside.
Ingen personoplysninger videregives eller sælges til tredjepart.
Sidst opdateret: 24. maj 2018