Om fonden
Nedenfor findes en kort introduktion til fonden, lovgrundlaget, medlemmer af bestyrelsen mm
Fondens formål er at styrke mark- og havefrøbranchens udviklingsmuligheder og konkurrenceevne dels ved at styrke produktionen af mark- og havefrø og dels ved at styrke forædlingen af græsmarksbælgplanter og græsser.
Fondens formål er at styrke mark- og havefrøbranchens udviklingsmuligheder og konkurrenceevne dels ved at styrke produktionen af mark- og havefrø og dels ved at styrke forædlingen af græsmarksbælgplanter og græsser.
Fonden blev stiftet i 1973 med henblik på at sikre en stabil fremtidig finansiering af aktiviteter, der støtter dette formål, og som med fordel kan løftes i fællesskab. Fonden er således en videreføring af andelsbevægelsens grundtanke, som er bredt anerkendt som en effektiv metode til at sikre finansiering af fælles aktiviteter.
Fonden ledes af en bestyrelse, som har ansvaret for, at forvaltningen af midler sker i overensstemmelse med loven. Bestyrelsen består af 12 personer, som er udpeget af miljø- og fødevareministeren for fire år ad gangen. Otte medlemmer er udpeget efter indstilling fra erhvervets organisationer (og er ofte selv landmænd), og fire medlemmer er udpeget efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Frie Forskningsråd.
Det er bestyrelsen, der fastsætter fondens strategi og tildelingskriterier, og med udgangspunkt heri vurderer, hvilke projekter der skal modtage støtte.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har det overordnede ansvar for tilskudsordningen. Landbrugsstyrelsen fører tilsyn med fonden. Det betyder, at fondens årlige budget og regnskab skal godkendes af Landbrugsstyrelsen, som også fører kontrol med, at fonden lever op til lovgivningen, herunder landbrugsstøtteloven med tilhørende bekendtgørelser.
Landbrugsstyrelsen udarbejder desuden en årlig rapport om det samlede fondssystem til Folketinget. Årsrapporterne kan tilgås på Landbrugsstyrelsens hjemmeside.
Hvad kan fonden støtte?
Fonden kan i henhold til landbrugsstøttelovens §7 yde støtte til afsætningsfremme, forskning og forsøg, produktudvikling, rådgivning, uddannelse, sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse, dyrevelfærd og kontrol samt særlige aktiviteter, som er godkendt af miljø- og fødevareministeren.
Fonden har jf. sin strategi fokuseret på tilskud til projekter under hovedformålene forskning og forsøg samt rådgivning.
Nyttevirkningen af projekterne skal komme bredt til gavn. Det betyder blandt andet, at forskningsresultater skal lægges åbent frem til fri afbenyttelse og formidlings og rådgivningstilbud skal være tilgængelige for alle frøavlere.
Der kan kun ydes tilskud svarende til nødvendige, konkrete og dokumenterede udgifter, som er forbundet med projektet. Derfor er ansøgerne blandt andet forpligtet til at levere et detaljeret budget sammen med ansøgningen, og til at levere et tilskudsregnskab efter projektets afslutning.
Hvem kan modtage tilskud?
Fonden yder tilskud til foreninger, brancheorganisationer, selvejende institutioner, offentlige institutioner og andre juridiske enheder.
Fonden lægger vægt på, at ansøgerne har den nødvendige kapacitet til at sikre fuldførelse af projektet inkl. den vigtige formidlingsdel, der skal sikre, at resultaterne kommer bredt til gavn.
Hvor kommer midlerne fra?
Fonden opkræver produktionsafgifter i Danmark. Afgiftssatserne og de nærmere regler herom fastsættes af miljø- og fødevareministeren efter indstilling fra bestyrelsen. Information om produktionsafgiften herunder opkrævningen og den gældende sats kan findes her.
Derudover søger fonden hvert år tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug til medfinansiering af Frøafgiftsfondens tilskud. De samlede indtægter anvendes til at støtte de projekter, som fondens bestyrelse giver tilsagn til.
I fondens budgetter og regnskaber kan man finde oplysninger om fondens samlede økonomi, herunder fordelingen mellem indtægter fra henholdsvis afgifter og tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug.
Fondens administration
I henhold til vedtægterne træffer bestyrelsen beslutning om varetagelsen af fondens administration. På den baggrund har fonden indgået aftale med Landbrug & Fødevarer om at forestå fondens daglige, administrative ledelse. Det omfatter de praktiske aspekter af fondens drift samt sikringen af en korrekt forvaltning af fonden i henhold til gældende lovgivning. Fondssekretariatet tager ikke del i den faglige vurdering af projekterne.
Frøafgiftsfonden og de øvrige produktions- og promilleafgiftsfonde i landbruget er oprettet ved lov. Dette betyder, at fondene betragtes som offentlige forvaltningsorganer, og midlerne er ligeledes at betragte som statsmidler underlagt EU-regler for statsstøtte.
Bestyrelsen udpeges af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri efter indstilling fra landbrugets organisationer og offentlige interesser.
Landbrugsstyrelsen under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er tilsynsmyndighed for fondene.
Links til regler:
- Landbrugsstøtteloven (retsinformation.dk)
- Bekendtgørelse om produktionsafgifter for frø gældende pr. 1.3.2023
- Bekendtgørelse om støtte til fordel for primær jordbrugsproduktion og forarbejdning af landbrugsprodukter omfattet af EU´s statsstøtteregler og finansieret af landbrugets promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. (Aktivitetsbekendtgørelsen) Ansøgningsrunden for tilskud i bevillingsåret 2025 bliver afviklet i henhold hertil.
- Bekendtgørelse om støtte til fordel for primær jordbrugsproduktion og forarbejdning af landbrugsprodukter omfattet af EU´s statsstøtteregler og finansieret af landbrugets promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. (Aktivitetsbekendtgørelsen) Tilsagn for bevillingsåret 2024 er givet med hjemmel i denne bekendtgørelse
- Bekendtgørelse om administration og revision af promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor jordbrugsområdet (Administrationsbekendtgørelsen)
Du kan her læse fondens vedtægter.
Fonden ledes af en bestyrelsen med i alt tolv medlemmer, heraf otte repræsentanter for landbruget og fire repræsentanter for offentlige interesser.
Bestyrelsen er udpeget af fødevareministeren for en fireårig periode. Indeværende udpegningsperiode er 1. januar 2021 - 31. oktober 2024.
Udpegningen af landbrugets repræsentanter sker efter forudgående udtalelse i enighed fra Økologisk Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Brancheudvalget for Frø, Dansk Frø og Dansk Havefrøavlerforening.
Udpegningen af repræsentanterne for de offentlige interesser sker forudgående efter fælles udtalelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Forbrugerrådet Tænk samt Danmarks Frie Forskningsfond (to repræsentanter).
Medlemmerne af fondens bestyrelse fremgår nedenfor.
Gårdejer Thor Gunnar Kofoed, formand
Direktør Jørn Lund Kristensen, næstformand
R&D direktør Klaus K. Nielsen
Gårdejer Torben Hansen
Landmand Lars Sørensen
Direktør Ann Laura Luunbjerg
Gårdejer Troels Prior Larsen
Direktør Lasse Skovlund Bech
Rådsmedlem, Gdr. Cand. agro, L.L.M. Kern Lærkholm Petersen
Forskningsleder Birte Boelt
Professor Carl-Otto Ottosen
Cand.scient. Benny Elmann-Larsen
Fondens budgetter og regnskaber er godkendt af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri efter indstilling fra fondens bestyrelse.
Det fremgår af fondens budgetter og regnskaber, hvem der har fået tilskud, tilskuddets størrelse, hvilke projekter der ydes tilskud til samt en kort beskrivelse af projekterne.
Budgetter for de seneste 5 år
Regnskaber for de seneste 5 år
Her kan tilskudsmodtagere mfl. hente fondens logo.
- Hent logo i pdf-format
- Hent logo i Word dokument, hvorfra logoet kan kopieres og indsættes
- Kontakt sekretariatet, hvis der er behov for logo i andet format
Fonden opfordrer tilskudsmodtagere til at indsætte fondens logo på hjemmesider, i rapporter, vejledninger, manualer, fact sheets, artikler, notater, plancher og øvrige materialer, som udarbejdes i støttede projekter, og samtidig oplyse, at projektet har fået tilskud fra fonden.
Fonden opfordrer ligeledes til, at der ved omtale af projektet på hjemmesider, i pressen, annoncering o.l. fremgår, at projektet har fået tilskud fra fonden.
Privatlivspolitik for Frøafgiftsfonden
Denne privatlivspolitik beskriver, hvordan Frøafgiftsfonden ("vi" eller "os") behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med EU’s databeskyttelsesforordning (’GDPR’) og databeskyttelsesloven.
1. Introduktion
Vi værner om dit privatliv og beskytter dine personoplysninger. Det er vigtigt for os at sikre, at dine personoplysninger behandles fortroligt og sikkert. Formålet med denne Privatlivspolitik er at kortlægge på klar og overskuelig vis, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.
Vi opfordrer dig til at læse denne privatlivspolitik grundigt for at forstå, hvordan vi behandler dine personoplysninger og hvilke rettigheder du har i forhold til dine oplysninger.
2. Dataansvarlig
Den juridiske enhed, som er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger er:
Frøafgiftsfonden
CVR-nr. 34 49 49 59
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V
E-mail: froeafgiftsfonden@froeafgiftsfonden.dk
Telefon: +45 33 39 40 00
3. Formål og kategorier af personoplysninger
Vores formål og ydelser er nærmere beskrevet på www.froeafgiftsfonden.dk.
Vi behandler personoplysninger til følgende formål og kategorier af personoplysninger:
Tilskud til projekter og udbetaling heraf
Frøafgiftsfonden yder støtte til projekter i henhold til hjemmel i Landbrugsstøtteloven, kapitel 2.
Når der ansøges om tilskud til projekter hos os, indsamler vi:
- Kontaktoplysninger: navn, e-mailadresse, adresse, telefonnummer og indholdet af beskeder, der sendes til os i forbindelse med ansøgningen.
- Identitetsoplysninger: CPR-nummer.
- Virksomhedsoplysninger: CVR-nummer.
- Uddannelsesmæssig baggrund, kompetencer.
- Økonomioplysninger: oplysninger om gæld til Europa-Kommissionen, om virksomheden er kriseramt.
Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på offentlig myndighedsudøvelse i henhold til GDPR artikel 6(1)(e).
Ved fremsendelse af ansøgning eller andet materiale til fonden skal afsender være indforstået med, at det er ansøgers ansvar at sikre, at der er det fornødne retsgrundlag til videregivelse til fonden af eventuelle personoplysninger i form af eksempelvis oplysninger om ansatte eller eksterne samarbejdspartnere, og at disse er orienteret om denne videregivelse, herunder at fonden er forpligtet af offentligretlige regler om aktindsigt. Fonden behandler disse data som selvstændig dataansvarlig i forbindelse med behandlingen af ansøgningen. Information om fondens privatlivspolitik kan findes på fondens hjemmeside.
Udsendelse af informationsmateriale:
I særlige tilfælde udsender vi informationsmateriale pr. mail til dig baseret på de indsamlede kontaktoplysninger i forbindelse med tilskudsansøgning. Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på offentlig myndighedsudøvelse i henhold til GDPR artikel 6(1)(e), som en del af vores vejledningspligt.
Dokumentation om projekter:
Med henblik på at kunne dokumentere fondens aktiviteter gemmer vi oplysninger om projekter, herunder personoplysninger, i overensstemmelse med gældende lovgivning. Behandlingen af disse personoplysninger er baseret på vores retlige forpligtelser i henhold til GDPR artikel 6(1)(c).
Kommunikation og offentliggørelse på hjemmesiden:
Navn og kontaktoplysninger på tilskudsmodtagere eller projektledere offentliggøres på internettet med henblik på at skabe åbenhed om fondens bevillinger. Denne behandling er baseret på vores retlige forpligtelse i henhold til GDPR artikel 6(1)(c).
Optimering af brugeroplevelse på hjemmeside:
Vi indsamler almindelige personoplysninger, såsom online-identifikatorer som IP-adresser og bruger cookies til at forbedre din oplevelse på vores hjemmeside. Derudover indsamler vi data om brugen af fondens hjemmeside med det formål at analysere og forbedre vores online-tjenester. Vær opmærksom på, at ingen personoplysninger videregives eller sælges til tredjepart som følge af denne proces. Denne behandling er baseret på vores legitime interesser i henhold til GDPR artikel 6(1)(f).
Sekretariatsaftale:
Sekretariatet ligger hos Landbrug & Fødevarer F.m.b.A. (”L&F”), som vi udveksler oplysninger med i henhold til GDPR artikel 6(1)(b) om opfyldelse af kontraktlig forpligtelse, da vi har indgået en sekretariatsaftale med L&F.
Vi henviser til L&F’s privatlivspolitik afsnit 3.H, hvor du kan læse mere.
4. Kilder
Vi indsamler personoplysninger fra følgende kilder:
- Direkte fra dig / din virksomhed
- Offentlige erhvervsregistre, såsom f.eks. CVR
- Andre samarbejdspartnere, f.eks. pengeinstitut eller revision, som har en direkte økonomisk eller rådgivningsmæssig relation til din virksomhed.
- Øvrige offentligt tilgængelige kilder.
5. Hvem videregives dine personoplysninger til
Vi deler dine personoplysninger med selvstændige dataansvarlige, hvis vi er forpligtet til at gøre det, eller hvis det er nødvendigt for at opfylde det relevante formål.
Disse kategorier af modtagere er:
- Fondssekretariatet i Landbrug & Fødevarer F.m.b.A
- Skattemyndigheder
- Revisorer
- Rådgivere
- Banker
- Andre offentlige myndigheder, herunder Landbrugsstyrelsen og Rigsrevisionen.
Vi overdrager også dine personoplysninger til vores databehandlere. Sådanne overdragelser er underlagt en databehandleraftale, og databehandleren må ikke bruge dine oplysninger til andre formål end at behandle dem på vegne af os. Disse kategorier af databehandlere er:
- IT-leverandører
Vi videregiver generelt ikke personoplysninger til tredjeparter. Dog kan personoplysningerne blive behandlet af vores it-serviceleverandører i henhold til vores instruks (databehandleraftale).
6. Opbevaringsperiode
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Hvis du har modtaget tilskud fra Frøafgiftsfonden, opbevarer vi dine personoplysninger i 10 år efter udløb af det regnskabsår, hvori bevillingen er udbetalt og som regnskabsmaterialet vedrører, jf. administrationsbekendtgørelsens §3 og statsstøttegodkendelse SA. 27228.
Hvis du har modtaget et afslag på din ansøgning fra Frøafgiftsfonden, opbevarer vi dine personoplysninger i 10 år efter afslaget er meddelt. Denne opbevaring sker af hensyn til at vi kan overholde vores retlige forpligtelse i henhold til GDPR art. 6(1)(c) efter administrationsbekendtgørelsens § 3 og statsstøttegodkendelse SA. 27228.
7. Overførsel ud af EU/EØS
Vi opbevarer personoplysninger inden for det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) eller lande, der har et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau.
Hvis personoplysninger overføres uden for EU/EØS, indsæt nedenstående:
Hvis vi overfører personoplysninger til virksomheder eller myndigheder, der er hjemmehørende uden for (i) EØS eller (ii) lande med et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau, sker sådanne overførsler i overensstemmelse med GDPR kap. V. Nærmere oplysninger om overførsler, herunder kopi af dataoverførselsaftaler, som vi anvender, kan rekvireres ved henvendelse til os.
8. Fortrolighed
Fonden er omfattet af forvaltningsloven og offentlighedslovens regler om aktindsigt. Ansøgninger, afrapporteringer mv. og de deri indeholdte personoplysninger bliver derfor alene behandlet fortroligt inden for rammerne af gældende lovgivning om offentlighed i forvaltningen. Ansøgningerne der kan indeholde personoplysninger kan blive videregivet til et bred udvalg af fagkyndige og brancherepræsentanter efter samtykke fra ansøger.
9. Dine rettigheder
Du har følgende rettigheder:
- Retten til information. Du har ret til at anmode os om oplysninger om eller adgang til dine personlige informationer. Der er dog undtagelser, som betyder, at du ikke altid modtager al den information, som vi behandler.
- Retten til berigtigelse. Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig berigtiget. Du har også ret til at få fuldstændiggjort personoplysninger, som du mener er ufuldstændige.
- Retten til sletning. Du har i visse tilfælde ret til at anmode om sletning af dine personoplysninger.
- Retten til begrænsning af behandling. Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
- Retten til at gøre indsigelse. Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger. Det betyder, at du kan stoppe eller forhindre os i at behandle dine personoplysninger. Det gælder dog kun i visse tilfælde, og vi behøver ikke stoppe med at behandle dine personoplysninger, hvis vi kan give legitime grunde til at forsætte behandlingen af dine personoplysninger.
- Retten til at tilbagekalde samtykke. Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du ret til at tilbagekalde dit samtykke til enhver tid. Din tilbagekaldelse vil ikke have betydning for lovligheden af behandlingen foretaget inden din tilbagekaldelse af dit samtykke.
- Retten til dataportabilitet. Du har ret til at anmode om at modtage de personoplysninger, som du selv har afgivet, i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. Retten er dog ikke ubegrænset og der kan derfor være visse tilfælde, hvor vi ikke er forpligtet til at imødekomme an anmodning om dataportabilitet.
- Retten til at klage. Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet.
Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at rette en skriftlig henvendelse via e-mail til froeafgiftsfonden@froeafgiftsfonden.dk.
10. Databeskyttelsesrådgiver
I henhold til persondataforordningens regler herom har fonden udpeget en databeskyttelsesrådgiver.
Denne er: Morten Haarh Jensen, mhj@seges.dk
Registrerede kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren angående alle spørgsmål om behandling af deres oplysninger og om udøvelse af deres rettigheder i henhold til persondataforordningen.
Databeskyttelsesrådgiveren er underlagt tavshedspligt eller fortrolighed vedrørende udførelsen af sine opgaver i overensstemmelse med EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret.
Sidst opdateret: 3. oktober 2024